נגיף הקורונה 22.09.2020

סרטן השד והסיכון להידבקות או לסיבוכים מקורונה

במחקר שנערך בצרפת נבדק המהלך הרפואי של חולות סרטן שד המקבלות טיפול ואשר אובחנו גם כחולות קורונה

במחקר שנערך במכון קורי (Curie) בצרפת נבדק המהלך הרפואי של חולות סרטן שד המקבלות טיפול ואשר אובחנו גם כחולות קורונה (Covid-19). ממצאי המחקר הראו כי הסיכון לתמותה מנגיף הקורונה (Covid-19) הושפע בעיקר מהתחלואה הנלווית מהן סבלו חלק מחולות סרטן השד ופחות מטיפול לסרטן השד עצמו בעבר או בהווה.

מאמצע מרץ ובמהלך חודשיים התבצע בבתי החולים של מכון קורי רישום של מקרי תחלואה בקורונה בקרב חולות סרטן שד. במהלך חמשת השבועות הראשונים לרישום, מתוך 15,600 נשים שקיבלו טיפול לסרטן שד מקומי או גרורתי, אובחנו 59 נשים כחולות בקורונה: עשר מהן (17%) היו מעל גיל 70, 21 מהן (36%) סבלו מיתר לחץ דם, עשר מהנשים (17%) סבלו מהשמנת יתר, עשר נשים (17%) סבלו מסוכרת ושמונה מהן (14%) סבלו ממחלות לב. 49% מהחולות קיבלו טיפול כימי לסרטן שד ו-32% מהנשים קיבלו טיפול אנדוקריני (הורמונלי).

28 (47%) מחולות סרטן השד שאובחנו עם נגיף הקורונה נזקקו לאשפוז ושש (10%) מהן נזקקו לטיפול נמרץ. ארבע מ-59 הנשים שאובחנו עם קורונה (7%) נפטרו מהנגיף. שתיים מהנפטרות קיבלו קודם לכן טיפולים בקווים מתקדמים לסרטן שד גרורתי. בנוסף, לכל ארבע הנשים שנפטרו היו תחלואות נלוות משמעותיות, כאשר יתר לחץ דם וגיל מתקדם (מעל 70) נמצאו כגורמים עם סיכון גבוה לאשפוז בטיפול נמרץ או לתמותה.

מהממצאים עולה כי לא נמצא קשר בין סוג הטיפול שחולות סרטן השד קיבלו למחלתן ובין מהלך מחלת הקורונה שלהן - לימפופניה (ספירה נמוכה של לימפוציטים - תאי דם לבנים), נויטרופניה (ירידה בניוטרופילים). טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי האנזים ACE או בחוסמי הקולטן לאנגיוטנסין בחולות סרטן שד לא ניבאו פרוגנוזה גרועה יותר במחלת הקורונה.

כמו כן, החוקרים לא מצאו קשר בין גרורות בריאות, או טיפול בהקרנות, או משך ההקרנות, ובין מידת פיזור נגיף הקורונה בריאות.

לסיכום, החוקרים מציינים כי על פי מחקר זה, חולות סרטן שד הן בסיכון מוגבר לחלות בקורונה, כמו שאר הנשים באוכלוסיה, כאשר יש להן גורמי סיכון נוספים כגון: גיל מבוגר, לחץ דם גבוה, השמנת יתר וכדומה. לכן יש להתרכז בתחלואה הנלווית לצורך זיהוי נשים חולות סרטן שד בסיכון גבוה. יש צורך במחקרים נוספים לחיזוק ממצאים אלה.

מקור: 

Breast Cancer Research, may 2020.

המחקר תורגם באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

נושאים קשורים:  קורונה,  נגיף הקורונה,  סרטן השד,  מחקרים,  אוכלוסיה בסיכון