ניוון מקולרי גילי 13.09.2020

ניוון מקולרי גילי: היפותזה במודל דו שלבי

בסקירה זו מוצג הקשר בין הפתופיזיולוגיה של ניוון מקולרי גילי לבין ביולוגיית ההזדקנות

עין, אדם מבוגר (צילום: אילוסטרציה)
עין, אדם מבוגר (צילום: אילוסטרציה)

מחלות הקשורות לגיל, הכוללות ניוון מקולרי גילי (AMD) הן בעלות חשיבות שהולכת וגדלה בעולם. אף על פי שהרבה מגורמי סיכון ל-AMD התגלו, הגיל עצמו נותר הגורם סיכון הכי חשוב. לכן, יש עדיפות בהולה להבנת הקשר בין מנגנוני ההזדקנות ובין הפתופיזיולוגיה של AMD.

לאור העובדה שהזדקנות היא גם בעלת סיבות רבות והיא גם מגוונת, השינויים בתהליכי ההזדקנות הביולוגים בין אנשים שונים הובילה לקיומם של מחקרים פתופיזיולוגיים רבים. מחקרים אלv מנסים להסביר כיצד הזדקנות תורמת לתנאים כרוניים הקשורים לגיל.

בסקירה זו המטרה היתה למזג את הידע הזמין על הפתופיזיולוגיה של AMD במסגרת הביולוגיה של ההזדקנות. אחד המאפיינים המובהקים בביולוגיית ההזדקנות הוא דלקת מערכתית. דלקת זו נוצרת כתגובת שלב שני להרס מולקולרי הנחשב כשלב ראשון, הכולל בתוכו לחץ חמצוני, מוטציות וכו'.

החוקרים מתארים כיצד AMD יכול להיגרם כתוצאה מצבירת הרס מולקולרי רנדומלי הקשור לגיל. כלומר, הרס מולקולרי אשר קורה ברמת העין ודלקת מערכתית עוקבת כתגובת האורח.

מקור: 

Age-related macular degeneration (AMD), Ageing, Inflammation, Immune response, Two level model

Maarten P. Rozing et al. (2019) Progress in Retinal and Eye Research In Press

 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1350946219301120

נושאים קשורים:  מחקרים,  עיניים,  ניוון מקולרי גילי,  הזדקנות,  דלקת מערכתית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו