ארנומאב 09.09.2020

ארנומאב בחולי מיגרנה שלא מגיבה לטיפול: עדויות ראשונות מהעולם האמיתי בגרמניה

חוקרים סבורים כי ארנומאב הינו אפשרות טיפול מבטיחה בחולי מיגרנה עיקשת

מיגרנה (אילוסטרציה)
מיגרנה (אילוסטרציה)

ידוע כי נוגדנים מונוקלונאליים המכוונים נגד הרצפטור ל-CGRPי(Calcitonin gene related peptide), מהווים את הטיפול המניעתי הראשון שהינו ספציפי למיגרנה. ארנומאב מהווה נוגדן מונוקלונאלי שכזה, התוקף ישירות את הרצפטור ל-CGRP. אין כיום נתונים קליניים לגבי היעילות והסבילות של ארנומאב, בחולים הסובלים ממיגרנה עיקשת ומאוד עמידה לטיפול. עם זאת, מטופלים רבים המקבלים טיפול עם נוגדנים נגד CGRP בתנאי העולם האמיתי, יכולים להיחשב ככאלה שהמיגרנה שלהם הינה עמידה לטיפול.

החוקרים אספו נתונים קליניים שגרתיים של חולים עם מיגרנה עיקשת, שקיבלו טיפול עם  ארנומאב במינון 70 מ"ג למשך 3 חודשים, בין נובמבר 2018 לדצמבר 2019. הנתונים שעברו אנליזה על ידי החוקרים נלקחו ממרכז לטיפול בכאבי ראש במערב גרמניה ומבית החולים האוניברסיטאי בעיר אסן, גרמניה. החוקרים בדקו את מספר הימים בחודש בהם הנבדקים סבלו ממיגרנה, מספר הימים בחודש בהם סבלו מכאב ראש כלשהו ומספר הימים בהם צרכו תרופות באופן אקוטי. לאחר מכן, ביצעו ניתוח סטטיסטי באמצעות מבחן Wilcoxon. הם השתמשו בסטטיסטיקה תיאורית, על מנת להעריך את השינויים בתסמינים הבסיסיים, התגובה לטיפול האקוטי, תופעות הלוואי וכן שביעות הרצון של הנבדקים מהטיפול.

החוקרים מצאו נתונים קליניים מלאים זמינים, על 26 חולים הסובלים ממיגרנה התקפית ו-74 הסובלים ממיגרנה כרונית. התברר כי 66% (49) מהסובלים ממיגרנה כרונית, סבלו מכאב ראש נוסף כתוצאה משימוש מופרז בתרופות. נמצא כי לאחר 3 חודשים, 57.7% מחולי המיגרנה ההתקפית ו-41.9% מחולי המיגרנה הכרונית, חוו הפחתה של 50% או יותר במספר הימים בחודש בהם סבלו ממיגרנה. זאת ועוד, המספר הממוצע של הימים בהם סבלו ממיגרנה היה נמוך ב-3.43 ימים (סטיית תקן של 1.26) בסובלים ממיגרנה התקפית, וב-4.72 (סטיית תקן של 0.87) ימים בסובלים ממיגרנה כרונית. לבסוף, נמצא כי 39 חולים (52.7%) חוו התמרה של המיגרנה הכרונית להתקפית. בתום שלושת החודשים, 23 חולים (46.9%) כבר לא סבלו מכאבי ראש כתוצאה מלקיחה מוגזמת של תרופות.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ארנומאב מהווה אופציה טיפולית מבטיחה, בקרב חולי מיגרנה עיקשת שאינה מגיבה לטיפולים המקובלים.

מקור:

Scheffler, A. et al. The Journal of Headache and Pain 2020; 21; 84. https://doi.org/10.1186/s10194-020-01151-0

נושאים קשורים:  ארנומאב,  מיגרנה,  נוגדן מונוקלונאלי,  מיגרנה עיקשת,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו